Jumaat, 16 November 2012

I’m trying to be a better muslimah

Posted by Aya Sophia at 3:06 PG

~Nk ngis tmbh sebak gler2 dlm hati tiap kali terbetik kata2 nie dlm lubuk hati~seriusly I’m not good person but I’m trying to b the best muslimah in my life..thnk for allah; tht u mde me strong..when I’m going through tough times in my life n in the end u hve alwys make thing o.k!!! hnye ak dan allah je tahu apa yg tersirat dalam lipatan kehidupan nie, bnyk ujian dan dosa telah ak hadapi dlm kehidupn nie, tapi Allah xpernh berhenti mgampuni dosa ak, bktinye Allah bnyk berikan ak nikmat yg xterhitung walupom bnyk dosa yg telah ak lakukan,..subhanallah..malunye aku memegang taklifan sbgai seorg mnusia yg xreti nk bersyukr!! 

(!_!) dibumi urdu nie, ak diuji, syukur sbb disebalik ujian tu ak mkin dekt dng Allah..smoga Allah mngaturkan khidupan ak dng sebaik2nye.Ameen..

~Pejam celik dah 2bln lebih ak musafir ilmu dibumi barakah nie, bumi syam; Jordan, Mafraq.Bile lme2 duk dibumi ni kuat plak ujian menguji, perangai pom berubh..b good silent in everything condition~sengalkan!! Dat the different when I’m trouble or susah hati..hukhuk (^_^) time saen2 tny ------- > ade mslh k..??, I like to b say “I’m okay” smbil sengeh yg susah pyh ak buat, mmg pandailh ak jd penipu besar, padhal dlm hati allah je yg tahu tengah sebak tahap nak karam kapal..the best conclusion yg ak sokmo abik, kol family  talk with the best person & angel for me, ma..J !!ckp dng org2 lain okep lagi, tpi bile dh ckp dng ma comferm2lh hati mule sebak tahap banjir besar!!mata dh jd bak empangan pecah!!hahaha, klu mek yeen tahu ak mcmtu msti dah kena mapuh, spe suh g ngaji jauh; hukhuk.. rindu pada belaian ma, tdo dng ma..mskn ma, yg part paling best, wat lawak smpai ma suko selok!! Time tu mmg sweetmemories~ya’allah2x rindu sngt nak wat lawak dng ma, moga dua thun nie, urusn ak dpemudhkan, confident pada diri serta yakin dng twkal pada Allah s.w.t insya’allah~

Konklusi,
 
  • ·        Bnykkan bersabar dng sekala yg sngt2 besar bile stdy sni!!
  • ·         Jagalah hati, setiap detik jng pernh lupa @ terptus connetion serta memohon pertolongan ALLAH.
  • ·         Kuatkan rohani  barulah fizikal kuat
  • ·         Mujahadah kt sini berbeza dng mujahadah dimalaysia !!
  • ·         Ak baru sedar bahawasanye ak bdok manje sbb selalu miss ma!!homesick sngt2
  • ·         Apapun kena fight hbis2 untuk MUMTAZ wa BIIZNILLAH 




Wanita yang SOLEHAH tersenyum dalam kesusahan, mendapat kekuatan melalui DOA, menenangkan hati melalui ISTIGHFAR, dan mendidik diri melalui SOLAT yang khusyuk "..Susah itu TARBIYYAH, sabar itu INDAH..

p/s : BERSYUKURLAH dalam beribu-ribu mereka yang MEMBENCI..ada jua yang masih menyayangi iaitu Allah, setiap yang Dia rancangkan pasti ada HIKMAH TERSENDIRI :') AllahuRabbi :')


Sabtu, 28 Julai 2012

Trust ALLAH , luv Allah

Posted by Aya Sophia at 9:59 PTG
Sometimes,

Allah breaks our spirit to save our soul,

Allah breaks our heart to make us whole,

Allah sends us pain so we can be stronger,

Allah sends us failure so we can be humble,

Allah sends us illness so we can take better care of ourselves,

Allah takes something away from us so we can learn the value of everything we have.

Trust Allah, Love Allah…
What ever He does,
is always the best for us.

“Allah tests us with suffering and with sorrow.
Allah tests us not to punish us, but to help us meet tomorrow.”


====================

Takdir dan ketentuan. Allah pasti dan mesti ada sebab yang sangat kukuh kenapa menetapkan begitu dan begini untuk hamba-hamba Dia. Dan aku sebagai hamba Dia yang kerdil lagi hina tidak berhak untuk membentak dan berbantah-bantah. Siapa lah aku.

Sejak mengalami hidup yang agak kelam kabut akhir-akhir ni, aku banyak cakap sorang-sorang (dalam hati) 

'Terima kasih Allah.Sangat betul, bila terasa susah sikit baru sedar yang kita ni tak ada apa-apa pun. Dunia ni bukan kepunyaan kita. Tapi, bila kita ada apa-apa, hal ini kerana ianya rahmat Allah.

Isnin, 18 Jun 2012

KUIN VS JORDAN

Posted by Aya Sophia at 11:14 PTG


ALLAH didn't promise that life would b easy,but he did promise 2 go with u every step of ur life witth him by ur side,so whatever u do put ur trust in ALLAH ♥♥♥

Kadang2 hidup nie penuh dng misteri yang telah tertulis untuk kita.. ingt kata2 seorg sahabat; takdir kita telah tertakdir di luh mahfuz tapi kita masih boleh mengubahnya dengan doa…subhanallah begitu sayang allah kepada kita.tapi kita masih sebegini tidak menghargai peluang dan kesempatan yang allah kurniakan kepada kita. Kuin vs Jordan (^_^) idaman hati serta hajat dalm setiap sujud.. Jika diiikutkan kata hati, aku nak sambg dgree di Jordan tapi permintaan bonda supaya sambung didlm mlysia membuatkan aku terdiam seribu bahasa..ya’allah sukarnya untuk memenuhi permintaan bonda tersayang..lantas ku kuatkan diri untuk bertoleransi dng permintaan bonda..ku hubungi naQIBAH yang ku syangi~ k.wanis~ memandngkan dia sedng mymbg dgree di Kuin malah menjadi best stdnt usuluddin kerana mdapat 4flat.. bicara bersamanya amat menenangkan hati ini..bermula dari jam 10mlm sehngga 11.30mlm.. “Qis, kita sebagai hamba pohonlah yang terbaik dng Dia, bukannya kita meminta yang terbaik untuk kita kerna hanya DIA yang tahu apa yang terbaik untuk kita “ allahuamin.. terasa kerdilnya dan hinanya hati ini.. perlahan2 aku memohon istiqoroh untuk dapatkan yang terbaik untuk diri ini.bukan meminta yang terbaik untuk ku.. sepanjang tempoh ini airmata bnyk menemani diri ini…allahuakhbar sukarnya hati ini untuk melepaskan apa yang ku mahu..
Perlahan2 aku menerima hakikat ini..aku cuba kosongkan hati ini, ku penuhkan dng zikrullah yang mendamaikan hati..

25hb jun insya’allah aku akan mendaftarkan diri sebagai mahsiswi kolej unversiti insaniah dan bukannya mahasiswi university al-bahyt..doaku semoga pilihan ini yang terbaik..jika memg ditakdirkan aku dapat fly p Jordan insya-ALLAH tidak ada sesuatu kuasa yang dapat menghalanginya..kembara sufi bersendirian dalam meniti kehidupan yang masih panjang..semoga allah bersama diri ini dalam setiap saat, detik dan waktu.

Ada yang bertanya bkpo xsmbg diKIAS (kolej islam antarbangsa sultan ismail) tempatku menadah ilmu Selma 3thun sblum ini.. ikutkan hati memg nak smbg kt sana; biah kt sana yang damai dan menangkan jiwa..mas’ul dan mas’ulah yang ku sayangi..murabbi dan murabbiyyah yang banyk mentarbiyyah diri ini..jika ditnya hati ini semmg aku mencinta KIAS selepas dari baitil jannatiku.. tetapi jika kita telusuri kehidupan Nabi s.a.w, baginda jugak melakukan penghijrahan…


    الهجرة فرقت بين الحق والباطل
            “ Hijrahlah yang membezakan antara kebenaran dan kebatilan. 

Jadi biarkan diri ini melakukan penghijrahan walaupun syg dan cintaku kepada KIAS amat mendalam.,



Tidak dinafikan kt KIAS aku mula belajar menghafalkan al-quran~satu sem satu juz~subhannallah.. Di KIAS lah aku belajar memikul amanah sebagai tim pengerusi kelab..menjadi exco dlm persatuan pelajar .. ya’allah disana benar2 mendidik aku menjadi seorg mujahidah islam. Takdir kadang kala mempertemukan sesuatu yang tak di undang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang yang tak di rancang, membuatkan kita mengalirkan airmata kesedihan dan takdir juga membuatkan kita rasa kehilangan.. Namun takdir memberi kita erti perkenalan, menyulami erti kasih sayang, mengerti erti sebuah persahabatan, merasai erti kegembiraan, mengenali sebuah ketabahan, memberi erti sebuah keakraban, memberi peluang mengenal siapa kawan siapa lawan dalam mengisi ruang dalam episod yang di panggil kehidupan..<3

Ahad, 22 April 2012

Guide me to the straight way

Posted by Aya Sophia at 2:35 PG
Life is full of changes. And suprises..and the inexplicable(s)

_(T___T)__

ya'allah damaikan hatiku ini.Serius aku cakap, susahnya nak jaga hati, kalaulah boleh simpan hati ini dalam peti ais then biarkan dia beku buat selamanya pastinya aku akan buat..huhu
 Gembira bila terbaca sesuatu yang positif d'wall2 fb kawan2, at least it make me think and say yes agree with their statusss2..dalam usia yang semakin bertambah ini, aku kadang2 terfikir..ya'allah alangkah indahnya jika aku dapat hidup dzaman Rasulullah..perjuang bersama dalam mengembangkan syiar Islam.. Berjihad fisabilillah dalam meluaskan agama Islam..tapi aku tahu aku xlayak untuk berada disamping Baginda s.a.w.....Ya'Allah susahnya untuk menjadi muslimat solehah..dugaannya untuk kekal istiqamah... sentiasa alpa dari syariat Islam, tapi Ya Allah yang Maha penyayang aku mohon..izinkan aku menjadi salah seorang yang mati syahid dijalanMu..


Ahad, 4 Mac 2012

ya'allah pujukkanlah hati ini...

Posted by Aya Sophia at 9:40 PG
Makin dekat nk imtihan kepala semakin pusing plak...
ya'allah kuatkan kaki ini dalam mengatur langkah,...
semakin nk tamatkan diploma semakin berat langkah yang aku atur..
mungkin hati ini berat dalam memberi arahan untuk melangkah dan mengorak langkah.... :'(


Pelbagai rancangan dan perancangan yang bersarak dalam kepala nie..
ahhhh...yg pasti sekarang   -aku stress- + serabut gler3...


ya'allah lapangkan hatiku,tunjukkan tindakkan yg ptut aku ambil..

ya'allah aku rindu untuk munajat cinta bersama dengan Mu...

ya'allah aku rindu untuk menangis dalam dakapan cinta Mu...

ya'allah aku rindu segala2nya untuk meraih kembali cinta Mu...

aku insan yang dhaif,aku perlu rahmatMu...


Tarbiyyahkanlah hati dan diri ini ya'ALLAH...








~Dalam sedu ini cuma mengharapkan Mardotillah Mu ya'ALLAH~

Sabtu, 11 Februari 2012

Jihad

Posted by Aya Sophia at 10:14 PG

‎" Bilamana manusia meletakkan dunia, sbg gelanggang ke akhirat "


Jihad itu bermaksud berusaha habis-habisan untuk mendapatkan keredhaan Allah. Kata qil: "Jihad itu pada hakikatnya ialah berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menghasilkan sesuatu yang diredhai Allah dari keimanan dan amal soleh dan menolak sesuatu yang dimurkai Allah dari kekufuran, kefasikan dan kedurhakan."Secara ringkasnya jihad itulah yang melingkupi mengajak dan mengadakan kebaikan serta menjauhi kemungkaran dengan bersungguh-sungguh terhadap diri sendiri dan masyarakat. Jihad seharusnya dipraktikkan dalam segenap kehidupan seorang muslim dan ianya dapat dibahagikan kepada aspek-aspek berikut:

1. Jihad menentang hawa nafsu
"Beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya dan rugilah orang yang mengotorinya."(As-Syam: 10)
2. Jihad menentang hasutan syaitan
"Syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia sebagai musuh." (Al-Fatir: 6)
3. Jihad terhadap kafirun dan munafikun
"Hai Nabi, berjihadlah kamu melawan orang-orang munafik dan kafir itu dan bersikap keraslah terhadap mereka." (At-Taubah: 73)
4. Jihad terhadap pemimpin yang zalim
"Sesungguhnya jihad yang terbesar ialah mengatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim." (HR Abu Daud)

Daripada Muaz bin Jabal, Nabi s.a.w. bersabda maksudnya, "Kamu akan tetap di jalan yang benar dari Tuhanmu selama mana tidak timbul dikalangan kamu dua perkara iaitu kejahilan dan takutkan mati. Kamu akan terus menyuruh al-ma'ruf dan melarang al-munkar serta berjihad di jalan Allah. Tetapi apabila timbul perasaan sayang dan kasihkan dunia pada kamu maka kamu tidak lagi menyuruh kepada al-ma'ruf, menegah al-munkar dan berjihad di jalan Allah. Pada ketika itu, sesiapa yang memperkatakan al-Kitab (Qur'an) dan as-Sunnah maka kedudukan mereka itu sama seperti generasi pertama Islam dari golongan Muhajirun dan Ansar." (HR al-Bazzar.)


Bait2 syair Imam Abdullah ibn al-Mubarak (muhaddis, faqih, mujahid, penyair, murid imam Abu Hanifah dan guru Imam al-Bukhari) kepada Fudhayl bin Iyad at-Tamimi (seorang abid dan syeikh di Makkah, murid imam Syafii):

Ya 'abid al-Haramayni, law absartana,
La 'alimta annaka bil 'ibadati tal'abu,
Man yakhdubu khaddahu bi dumu'ihi,
Fa nuhuruna bil dima'i tatakhaddabu.

Wahai abid dua Tanah Haram, jika kamu melihat kami,
Akan kamu dapati bahawa ibadat kamu hanya main2 dan sia2,
Wahai yang pipinya mengalir airmata taqwa,
(sesungguhnya) Dada kami menangiskan airmata darah.

~Ketahuilah bahawa jihad yang sebenar tidak dapat dilakukan kecuali oleh orang yang dapat membebaskan dirinya dari mencintai dunia dan berilmu mengenai agamanya~semoga aku tergolongan dalam golongan ini ya'allah yang maha pengasih 

Selasa, 31 Januari 2012

Secebis Monolog Petang

Posted by Aya Sophia at 2:28 PG

A
lhamdulilah aku masih dipanjangkan umur ini dalam meniti ruang kehidupan yang penuh dengan lakaran2 awan nano yang menceriakan hidup ini sebagai seorang muslimah..“Ya’Allah izinkan diri ini menjadi serikandi untuk agama Islam, izinkan diri ini berbakti pada agama ini, izinkan diri ini menjadi kader untuk menaikkan keizzahan agama Islam..Ameen”
Beribu kata yang bergurindam didada ini..Ingin diluahkan namun seakan2 tersekat jari2 ini untuk menari dan seterusnya menjadi satu rentak kata yang tersusun indah.Kekakuan terasa apabila lama tidak memcoretkan bicara di atas lembaran putih ini.Rindu untuk menjadikan penulisan sebagai satu wardah dakwah bicara dalam monolog kosong ini.Musim imtihan..final exzam..huh!!makin terasa bahangnya walaupom lambat lagi. Apepom janji pada diri “Insya’Allah I  will b do the best : ) ”
Dalam kekalutan menghadapinya terasa diri di munasabah sebentar.Syukur diberi nyawa oleh Allah sw.t dalam   menjalani kehidupan ini.Kadang2 kita cuba untuk menjadi yang terbaik tapi ingtlah semua itu tidak akan berlaku jika tidak di izinkan Allah s.w.t.Tidak semua orang benci pada kita tapi ada yang kita benci antara semua orang.Hab’lulmina’Allah, hab’lulminnas.Try b the best among best.
Pesan pada diri yang serba kenaifan,jaga perilakumu kerana ia dipandang orang,jaga pertuturanmu kerna ia akan diperkatakan oleh orang 6t.Susah untuk menjadikan kezuhudan sebagai sahabat,istiqamah sebagai teman dan sabar sebagai rakan tapi cubalah untuk menjadi seorang yang tabah ketika dalam kesedihan.Seorang mukmin tidak akan lemah dengan ujian dan mehnah yang mendatang…so keep smile beside ur problem…aca2 faiting.!!!Allah tidak akan membebankan hambanya tanpa kemampuan hambanya.So rememmeber everything happen had a reason.Jangan terlampau taksub untuk mencari sebab disebalik apa yang berlaku.Laluinya dengan ketabahan dan kekuatan.

Selasa, 3 Januari 2012

Posted by Aya Sophia at 2:52 PG


"Katakanlah kepada orang-orang laki-laki yang beriman :
Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, apa yang mereka perbuat."

"Katakanlah kepada wanita yang beriman :
Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka meukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."
[An-Nur :30-31]
 

:: Contengan Musafir :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea