Rabu, 10 Disember 2014

Sehangat PRK bumi Mafraq

Posted by Aya Sophia at 1:27 PTG
Bismillahirahmanirahim..

Sesejuk musim syita di bumi mafraq, ia tidak menghalang kehangatan piliharaya kampus persatuan mahasiswa malaysia mafraq (PRISMA) berlangsung. Aku melihat, biah prk disini tidak jauh bezanya dengan suasanan PRK kampus di malaysia. Ala kulihal, aku sebenarnya tidak mahu dan tidak mampu untuk mengulas sangat tentang perkara ini. Cuma sebenarnya kerinduaan aku untuk menulis panjang-panjang entry dalam blog ni. Mencari dengan mencuri masa dalam kesibukkan yang dibuat-buat..

Ditaklifkan sebagai perwakilan mantiqah dalam Jawatankuasa Pilihraya Majlis Perwakilan Mahasiswa Malaysia Jordan 2014/2015 untuk kali ini. Semoga ia bukan asbab untuk aku lemah. Semoga ia menjadi asbab untuk aku lebih mendekatkan diri dengan ALLAH.
Jawatan itu satu TAKLIFAN (amanah) bukan satu TASYRIFAN (kemuliaan) 
Diam melihat suasana PRK, serius aku merasa gembira untuk adik-adik usrah yang bertanding. 5 daripada mereka bertanding tidak kira di kerusi AMT atau AME. Malah ada yang di taklif dengan taklifan yang berat. Semoga allah permudahkan urusan kalian. Taklifan sebagai pimpinan membuatkan kita menjadi matang dan ia adalah anugerah terindah dari Allah kepada hambanya. Tetapi taklifan bukan satu jawatan yang untuk di banggakan. Silap percaturan, sengetlah bahu nanti di padang mashyar kelak. Bertapa beratnya amanah, sehingga bukit dan gunung tidak mahu memikulnya.

Daripada Abu Zar katanya: Aku bertanya: “Wahai Rasulullah! Tidakkah mahu engkau melantikku?”. Baginda menepuk bahuku dan bersabda: “Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya."                                                                        
                                                                                                                                (Riwayat Muslim)



Kerana setia kawan, ku hadiahkan kata-kata yang terlahir dari sanaburi. Seandainya Allah berikan taklifan itu padamu, ertinya engkaulah sebaik-baik pemikul amanah itu. Berhenti sebentar, mohonlah keampunan dari Allah, dan mohonlah kekuatan dari DIA. Semoga nanti dalam perjalanan itu, engkau tahu Allah sentiasa ada di hatimu, hatta teman beribu di belakang mu pergi meninggalkan mu. Ingat engkau tak pernah bersendirian. Aku sentiasa mendoakan mu wahai temanku. Walaupon, aku tidak berdiri disampingmu di tampuk pimpinan, tapi aku berjanji aku tidak akan melihatmu jatuh tersungkur. Andai engkau penat, aku akan membantumu Jika engkau terluka, aku akan merawatmu.. cuma satu yang aku pinta, jangan jatuh selagi aku disisi mu. 


Salam sayang dari seorang insan yang bergelar kakak, seorang adik, seorang naqibah, seorang anak usrah, atas nama seorang sahabat seperjuangan. Semoga ikatan ukhhwah ini mampu menguatkan dirimu, Walau tanpa aku disisi suatu hari nanti.

 

:: Contengan Musafir :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea