Selasa, 7 Oktober 2014

Aidiladha Terakhir

Posted by Aya Sophia at 3:05 PG
;')

Insha Allah semoga aidiladha kali ni adalah yang terakhir aku beraya di bumi mafraq nie setelah buat buat kali ketiga beraya jauh dari family tercehta.

Imbas memori,
First raya haji di perantaun, jap nak kira..sampai firstime dekat Jordan 12 Sep 2012, kemudian raya haji jatuh 26 okt. And serius, pagi tu bile kol ma abah ak nangis dan sebak tahap dewa habis. Malu..serius malu dekat ma abah. Siap lap airmata dengan kain tuaalaa sbb melimpah habis airmata. Adik sebilik pun tak tahu nak buat macamana. Lucu dan ak rasa kelakar habis waktu tu.

NOW I'M GROWING....

For the third year I'm celebrated here. Homesick tu kena sikit-sikit sudahlah. Bagi adik-adik junior plak yang nangis. Hukhuk. And finally ak dah tak nangis pagi raya. ZZz zalim pun ada. Satu benda lagi yang ak dapat raya tahun ni dan ak takkan lupakan ..first "Rendang" yang aku buat sebijik rasa macam air tangan MA..... GEMBIRA!! Rasa macam nak lompat dari dalam rumah lepas tu terus tembus syiling rumah dan harap sampai depan rumah and peluk ma and abah.

(Moist cholacate cake & Rendang Ma bersama nasi himpit buatan sendiri)



Dah tak sabar nak cepat-cepat belajar lepas tu back home. Miss them deeply. Abah operate lagi hari selasa before 4 day before raya. Kami kat Jordan raya sehari berbanding dekat Malaysia. Hari isnin abah kena check in hospital, and aku sempat kol abah before abah pergi hospital. Waktu aku kol abah tu 6.45 am, ma sedang sediakan breakfast untuk abah. Sempat ak titipkan pesan pada ma, pesan kat abah supaya tengok ma puas2..wanita yang dia cinta. Takut lepas pada operate abah dah tak boleh tengok ma dah. Serius, aku mengalirkan airmata. Tak mampu aku nak bayangkan perasaan ma. Perasaan abah. Mata sebelah kanan haritu, abah cakap dah tak nampak apa2..

"Abah, kena kuat. Jangan lemah semangat" ayat aku pada abah.
"Ya, pun kena kuat juga..Doakan semoga Allah anugerahkan kembali penglihatan abah". "Lepas tu study elok-elok and cepat balik. Jaga abah plak."

Pedih, sebak dan pilu rasa hati. Ikut hati nak balik, nak tunaikan hak sebagai seorang anak.
Cukup setahun aku tak balik Malaysia. Aku tak tahu keadaan abah, sebab aku yakin sibling aku tak bagi info yang detail tentang abah. Hattan akak yang kat Mesir tu pun, ayat2 dia semua macam ayat penyedap hati aku je..


                                  Ala kulihal, semoga ma abah baik-baik saja dalam jagaan Allah.


Ya'Allah izinkan waktu berputar mengikut kehendakMu.Ya'Allah izinkan masa berlalu mengikut percaturanMu.Aku sebagai seorang hamba memohon padaMu.Izinkan aku dan berikan waktu dan masa untuk aku kembali kepada orang tuaku, izinkan untuk aku balas dahulu jasa baik dan pengorbanan mereka kepadaku. Izinkan masa untuk aku berbudi pada mereka ya'Allah. Panjangkan umur mereka, rahmati mereka di setiap nikmat yang Engkau berikan. Hiburkan hati mereka dengan amalan ibadat yang sebetulnya kepadaMu. Ubati lara dan rindu dihati mereka dengan ayat-ayat suci KALAMMu Ya Rabb. Basahi bicara mereka dengan Zikrullah padaMu. Izinkan aku ya Allah sebagai anak, menunaikan hak ku sebelum Engkau mengambil mereka kembali ke sisi Mu., Ameen ya Rabb alamin, Taqabalallahumina waminkum.
 

:: Contengan Musafir :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea