Rabu, 10 Mei 2017

U-Turn

Posted by Aya Sophia at 9:42 PG

Meningkat usia, banyak perkara yang berlalu seusai peredaran umur. Dan aku masih di sini. Di bawah langit Ilahi. Mencari sesuatu sebagai bekalan akhirat.

Kekadang aku cuba berusaha sbaik mungkin menjadi muslimah yang solehah. Tapi iman tu macam meter Rpm, ada naik turunnya. Adakala, akhlak dan adab tidak mencermin diri sendiri.. Susahnya memburu syahadatulHad yang hakiki.

Kerna aku cuma manusia biasa. Cuma insan kerdil. Cuma hamba yang punya nafsu dan akal yang cetek.

Bila ketakutan itu datang, sering datang ungkapan..

"Apa bekalan aku untuk akhirat kelak"..
"Apa sumbangan aku pada agama"...
"Apa amalan yang akan memberatkan neraca timbangan aku nanti...
"Bagaimanakah pengakhiran kematian aku"....

Di akhirnya, cuma jujuran airmata..sebab aku tahu,

Aku hanya manusia yang tiada apa-apa.
Aku hanya manusia yang kosong..
Aku hanya manusia yang tidak ada apa-apa..

Kerna itu, bila airmata ini menitis.. Aku tahu titisan ini mengandungi sejuta satu kesedihan. Kesedihan yang tidak ada manusia mampu memberi jaminan di akhirnya. Kesedihan yang tak ada manusia mampu katakan natijah di akhirnya..

Tangisan atau airmata yang keluar ini disebabkan dihimpit rasa. Rasa yang tak mungkin manusia mampu menafsirnya. Sukarnya hidup, apatah lagi di akhirat kelak. Kehidupan ini apa yang aku harapkan hanyalah Rahmat dan keampunan Ilahi pada diriku nanti di alam sana. Kerna kematian itu satu kepastiaan.

Dan aku, cuma mampu cemburukan bidadari dunia yang bila malaikat datang menjemputnya, seisi alam menangisi pemergiaannya. Aku cemburukan bidadari dunia, apabila kain kafannya di rapikan, seisi dunia menyebut-yebut kebaikannya yang tersembunyi.

Hanya satu yang ingin aku bisikan, "ya Allah izinkan aku menjadi salah seorang bidadari dunia yang akan disambut oleh penghuni langit dengan senyuman yang menyenangkan."

Kerana aku tahu, kehidupan di dunia ini hanya sementara, disana yang akan berkekalan. Moga masih ada sisa waktu untuk aku penuhi buku amalan kananku.

 

:: Contengan Musafir :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea